Nosaltres

Història

El dia 22 de novembre de 1976 va obrir les portes l’Hospital de Tortosa Verge de la Cinta, amb el nom de Residència Sanitaria Virgen de la Cinta, el primer centre hospitalari de titularitat pública que es va construir al territori, i actualment un referent per a la població de les Terres de l’Ebre com a centre sanitari i assistencial.

El centre va començar a funcionar amb els serveis d’Obstetrícia i Ginecologia, i un mes tard entrava en funcionament el Servei de Medicina Interna. Al mes de gener de 1977 es va completar el Servei de Pediatria i es va obrir el Servei d’Urgències amb una dotació inicial de 6 llits juntament amb 1 quiròfan i un box d’assistència traumatològica.

Així mateix, estava previst posar en funcionament el Servei de Traumatologia i la promesa d’accelerar la posada en marxa d’una Unitat de Medicina Intensiva que va arribar el 1982. Així fins a arribar a la cartera de serveis actual.

La plantilla al començament del 1977 era de 42 metges, 100 infermers i 112 auxiliars d’infermeria, a més de 100 places de personal no sanitari: 26 auxiliars administratius, 3 calefactors, 3 electricistes, 19 zeladors, 1 paleta, 1 fuster, 2 cuiners, 2 cuineres, 2 costureres, 2 lampistes, 2 mecànics, 17 ajudants, 1 pintor, 9 planxadores, 8 rentadores i 4 telefonistes.

El 24 de novembre de 1977 va prendre possessió, com a director de la Residència, el doctor José Manuel Panisello Zaragoza, cap del Servei d’Obstetrícia i Ginecologia i que ja exercia de director provisional.

Missió, visió i valors

Missió

L’Hospital de Tortosa Verge de la Cinta és una organització sanitària pública, pertanyent a l’ICS, i de referència en l’àmbit geogràfic de Terres de l’Ebre, amb un fort sentiment de pertinença territorial.

La seva missió és ser eficaç i eficient, basant-se en la gestió del coneixement i de les noves tecnologies com a elements fonamentals per al progrés dintre d’una dinàmica de sostenibilitat econòmica.

Així mateix, vetlla per oferir a tots els ciutadans una atenció de qualitat tant pel que fa al servei com a la seguretat dels pacients. Dedicada a donar resposta a les necessitats de la població en el vessant d’aguts i crònics en els àmbits d’Atenció Primària i Atenció Especialitzada, referent i vertebradora de la provisió de serveis sanitaris de les Terres de l’Ebre i que actua coordinadament amb la resta de proveïdors i agents socials.

Finalment, és una institució compromesa amb el desenvolupament integral dels professionals en un entorn de participació i coresponsabilitat.

Visió

Ser un centre capdavanter, i col·laborar activament en la integració i el desplegament dels serveis assistencials al territori.

Ser l’organització de referència quant a qualitat i seguretat de l’assistència, així com aconseguir la satisfacció del usuaris fomentant un tracte excel·lent.

Valors

  • Innovació. Disposició a introduir canvis per a millorar la nostra activitat tant assistencial com organitzativa, tenint en compte els riscos i beneficis.
  • Transparència. Determinació de mantenir la informació accessible de manera constant i actualitzada amb missatges clars i comprensibles per a tothom.
  • Competència. Capacitat de realitzar una tasca o activitat donant el millor d’un mateix. Exigeix mantenir els coneixements, les habilitats i les actituds adequades a l’activitat que es desenvolupa.
  • Participació. Implicació en qualsevol tipus d’activitat o projecte per incidir en la presa de decisions de la Institució. De la participació depèn sentir-se part de l’empresa i el treball en equip.
  • Integritat. Concordança entre el que es diu, el que es pensa i el que es fa. És un ideal de conducta. Definim com a íntegra la persona que actua amb rectitud segons els seus valors i principis i d’acord amb els requisits ètics de la professió. La integritat exigeix la voluntat de ser fidel a un mateix i implica confiança, coherència i honestedat.
  • Respecte. Identificació de l’altre com a individu. L’actitud de reconeixement dels drets de les persones i la valoració de la seva identitat, opinió o manera de pensar. És una aproximació a les persones amb una mirada atenta, però amb una certa cura, sense envair el seu espai personal.
  • Equitat. Criteri de justícia social perquè les persones puguin aconseguir el seu potencial de salut independentment de l’estatus o altres factors culturals, econòmics o religiosos. Equitat tant en l’assistència prestada com en el tracte dispensat.
  • Compromís. Vincle de fidelitat de tots els professionals amb la ciutadania i amb la institució mateixa, per aconseguir una millora contínua en l’eficàcia del sistema amb la màxima qualitat i millora contínua a tots els nivells assistencials, d’investigació, recerca i docència. El compromís cap a l’excel·lència.
  • Compassió. Habilitat d’identificació de les inquietuds, l’angoixa i el patiment dels altres que ens fa prendre mesures per abordar-los. L’atenció compassiva és la prestació de les cures a través de les relacions basades en l’empatia, el respecte i la dignitat, i no està reservada per al final de la vida. Sense compassió, l’atenció pot ser tècnicament excel·lent, però despersonalitzada.
  • Sostenibilitat. Qualitat que permet a un sistema continuar fent el que fa al llarg del temps. El focus principal de l’atenció sanitària són els serveis de salut per pacient; però sense tenir en compte el valor de l’eficiència, els sistemes sanitaris no seran perdurables. Les iniciatives de sostenibilitat ambiental ofereixen beneficis, ajuden a disminuir els costos operatius i permeten dirigir més recursos a l’atenció al pacient.

 

Pla estratègic

L’Hospital de Tortosa Verge de la Cinta posa en marxa el seu Pla estratègic per al període 2023-2027, després de mesos d’anàlisi i recopilació d’informació considerada transcendent per a establir el full de ruta que ha de guiar l’Hospital durant els pròxims quatre anys.   

Aquest Pla estratègic està compromès amb la millora continua, vetlla per assolir l’excel·lència assistencial, transformar-se i adaptar-se a la nova realitat competint en un sector sanitari en continu canvi i, com a tal, recull els eixos, objectis i projectes que ens ajudaran en aquest sentit. 

Els objectius del Pla s’agrupen en 10 línies estratègiques que han de guiar les nostres decisions quan desenvolupem la nostra activitat: 

Manifest de compromís

L’Hospital de Tortosa Verge de la Cinta es compromet a donar una atenció sanitària de qualitat i compassiva, entenent la compassió com el sentiment amb què hom pren part en el sofriment d’altri, per tal de guanyar-se el respecte i la confiança dels pacients i de la comunitat que atén. Els professionals de l’Hospital de Tortosa Verge de la Cinta, per mantenir aquesta confiança, volem actuar amb integritat, transparència i honestedat.

L’acte assistencial comporta sempre una relació, essencialment entre els professionals i els pacients, que pot estar condicionada per una sèrie d’interrelacions internes i externes, i modificada a mesura que les persones, la societat i les institucions avancen, es diversifiquen i plantegen noves formes d’enteniment. Cal adoptar, doncs, un marc de relació universal i inqüestionable basat en el compromís ètic.

Així, amb la guia dels nostres valors i la nostra missió, i empesos per la força de les nostres responsabilitats ètiques, se’ns presenta la necessitat de disposar d’un codi de conducta que estableixi els principis que determinen la forma de prestar l’atenció sanitària, com també la manera de dur a terme el nostre ofici i d’actuar en el lloc de treball, és a dir, que ens ajudi a fer-nos càrrec d’aquelles situacions que puguem trobar en el dia a dia.

Tots i cadascun dels treballadors de l’Hospital de Tortosa tenim un paper important a l’hora de mantenir aquests valors i d’assegurar la qualitat de l’atenció sanitària que oferim als pacients. Amb aquest document s’estableixen les bases per desenvolupar i millorar contínuament aquelles pràctiques honestes i segures en les nostres activitats quotidianes.

Relacions de la institució amb la societat

L’HTVC es compromet amb la societat i amb el territori a:

 

  • Mantenir la missió institucional de ser un hospital públic fortament arrelat al territori, dedicat a l’atenció de pacients aguts, com a referent i vertebrador de la provisió de serveis sanitaris i en coordinació amb la resta de proveïdors i agents socials de les Terres de l’Ebre.
  • Promoure els valors de responsabilitat, professionalitat i humanisme amb l’objectiu de posar el pacient i els seus familiars com a centre del sistema de salut, sota els criteris d’eficàcia i eficiència.
  • Vetllar perquè tots els professionals tinguin les competències pertinents, l’experiència i les habilitats necessàries per a dur a terme les seves obligacions.
  • Estar obert als canvis socials, demogràfics, econòmics i a les innovacions tecnològiques.
  • Engegar iniciatives per garantir un hospital respectuós i sostenible amb el medi ambient.
  • Participar en projectes solidaris i promoure les relacions amb institucions dedicades a la integració social i laboral.
  • Tractar els pacients amb igualtat d’acord amb les seves necessitats i circumstàncies, amb especial consideració a les persones més vulnerables.
  • Prioritzar adequadament i amb arguments les decisions i accions i consensuar els criteris d’assignació i priorització de recursos.
  • No discriminar per qualsevol causa.
Relacions de la institució amb els professionals

L’HTVC es compromet amb els seus professionals a:

 

  • Fomentar la cooperació i la comunicació entre els professionals de tots els estaments, potenciant el treball en equip i interdisciplinari.
  • Fer partícips els professionals en la definició, disseny i consecució dels objectius, metes i plans d’acció.
  • Vetllar pel desenvolupament personal i professional dels treballadors.
  • Vetllar per un lloc de treball digne i adequat des dels vessants de seguretat, higiene, ergonomia, i ambient laboral.
  • Oferir la igualtat d’oportunitats i no discriminar els seus professionals per raó de raça, creences, sexe, edat o discapacitat física. I, d’acord amb el marc legal vigent, assegurar una contractació justa, incloent-hi la igualtat d’oportunitats en la promoció laboral, la formació, les compensacions i les accions disciplinàries.
  • Fer una gestió eficient dels recursos.
Relacions dels professionals amb els usuaris i acompanyants

Com a professionals de l’HTVC ens comprometem amb els usuaris a:

 

  • Respectar el dret dels pacients a rebre atenció amb cortesia, dignitat, respecte i diligència.
  • Mantenir la competència professional amb l’actualització contínua dels coneixements, per tal d’oferir en tot moment un servei òptim, apropiat, segur i en concordança amb els estàndards professionals.
  • Facilitar l’accés a un tractament respectuós i una atenció compassiva a tots els pacients independentment de la raça, el sexe, la nacionalitat o la condició social.
  • Ser responsables, a cada nivell de l’organització, de mantenir la integritat i la qualitat del nostre treball.
  • Treballar conjuntament amb els pacients per tal de comprendre les seves necessitats i anticipar-nos-hi. Respectar el dret dels pacients a participar en les decisions que afectin la seva atenció de salut i protegirem els seus drets de decisió atès que els individus competents tenen el dret d’acceptar o refusar les alternatives disponibles i les conseqüències que se’n deriven.
  • Estar predisposats a discutir les opcions disponibles obertament i honestament per tal que puguin ser evitats o identificats i resolts tots els potencials conflictes mèdics i ètics.
  • Vetllar pel dret dels pacients a rebre informació de tot el seu procés. Donar informació transparent i comprensible, mitjançant un diàleg respectuós, afavorint l’accessibilitat amb una periodicitat i un espai físic establerts.
  • Mantenir la confidencialitat i la privadesa de totes les dades de l’usuari ja siguin de salut o no. Vetllar per la intimitat del cos.
  • Respectar la dignitat de l’ésser humà al llarg de tot el procés assistencial, tant si aquest és curatiu com pal·liatiu.
  • Assumir les tasques prioritzant-les segons les pròpies possibilitats tot coneixent els propis límits.
  • Reconèixer errors, gestionar-los i aprendre’n, fonamentant la coherència entre els valors, els processos i les conseqüències.
  • Fer un ús racional, eficient i responsable dels recursos.
Relacions entre professionals

Els professionals de l’HTVC volem que la relació entre nosaltres s’orienti a:

 

  • Integrar la nostra activitat en l’equip multidisciplinari, estimulant el diàleg, la col·laboració i la comunicació.
  • Comunicar-nos de forma eficaç amb la resta de professionals, siguin part del nostre equip de treball o no, compartint la informació apropiada i utilitzant els mitjans necessaris.
  • Mantenir actituds de respecte amb la resta de professionals tant a escala personal com laboral, per damunt de tota consideració jeràrquica.
  • Valorar apropiadament la preparació i les contribucions de tots els companys.
  • Evitar en tot moment fer discriminacions injustes o que els prejudicis puguin afectar la relació professional. Tractar els companys justament sense intimidar-los o assetjar-los.
  • Evitar en tot moment el desprestigi, les discrepàncies en públic i les crítiques sense fonaments ja que poden repercutir en la confiança dels pacients sobre l’atenció o el tractament que reben.
  • Participar en les avaluacions i auditories periòdiques sobre els estàndards professionals i l’actuació de l’equip de treball, i emprendre els passos necessaris per solucionar qualsevol deficiència.
  • Donar suport i ajuda a aquells companys que tinguin problemes de rendiment, conducta o salut.

Organigrama

Memòries

Xifres

Recursos estructurals Activitat anual

6 Quiròfans

3 Unitats de Reanimació

17 Punts atenció

7 Sala de part

90 Consultoris de consultes externes

14 Punts atenció Hospital de Dia

18 Box Urgències

27 Punts d’atenció

1 Laboratori clínic

6 equipaments d’alta tecnologia

178 llits disponibles

1 Unitat de salut internacional

Altes 10.480

Intervencions quirúrgiques

  • Cirurgia major 5.180
  • Cirurgia menor 458
  • Cirurgia oncològica 652

Urgències ateses 39.877

Consultes externes

  • Primeres visites 81.062
  • Visites successives 112.169

Sessions d’hospital de dia 16.733