Unitat de Qualitat i Seguretat del Pacient

Presentació

La Unitat Territorial de Qualitat i Seguretat del Pacient de l’ICS Terres de l’Ebre és responsable de garantir la millora contínua en els processos assistencials per assegurar la qualitat i seguretat dels pacients. En un entorn d’atenció sanitària multidisciplinària i alta complexitat, la Unitat es dedica a afrontar els reptes derivats dels avanços tecnològics i la recerca de coneixement. Aquest compromís amb la millora contínua busca satisfer les necessitats i expectatives tant dels pacients com dels professionals.

Reconeixent els riscos inherents a aquesta complexitat, la Unitat posa un fort èmfasi en l’anàlisi, avaluació i aprenentatge dels errors per garantir la màxima seguretat tant pels pacients com per als professionals, coneguts com a segones víctimes en cas d’incidents. La Seguretat del Pacient és una prioritat global, ja que els efectes no desitjats de l’atenció sanitària representen una causa important de morbiditat i mortalitat en els sistemes de salut dels països desenvolupats.

Per abordar aquesta qüestió, es promouen iniciatives basades en evidències científiques, tant a nivell internacional com local, per desenvolupar programes i estratègies que contribueixin a reduir el dany no intencionat als pacients durant la seva atenció.

Qui som:

Infermera referent de Qualitat i Seguretat del Pacient de l’HTVC
  • Solé Gendre, Elvira
Infemeres referents de Seguretat del Pacient APTE
  •  Pla Canalda, Elsa
  • Roig Calvet, Olivia
Administratives de la Unitat Territorial QiSP
  • Diaz Marin, Josefa
  • Ginovart Prieto, Cinta

On som:

Hospital de Tortosa Verge de la Cinta

Passadís de Gerència i Direccions

Cap Baix Ebre

Segona Planta – Sala Polivalent

 

Cartera de serveis

Treballem per assegurar la qualitat i la seguretat de l’assistència, i satisfer les demandes i expectatives dels usuaris, potenciant la millora contínua dels processos i implicant tots els professionals dels diferents nivells i entorns. ​

Desenvolupem la política i estratègia de qualitat de l’Institut Català de la Salut (ICS)​:

  • Promovem la cultura de la qualitat i la seguretat dels pacients fomentant la participació de professionals i de la ciutadania​.
  • Vetllem per la seguretat dels pacients, participem en la millora dels processos assistencials i de suport​
  • Assessorem i fem seguiment de les certificacions ISO i acreditacions de serveis i unitats del territori​.
  • Impulsem la formació continuada de totes les integrants de la unitat, així com de professionals en aspectes de gestió de qualitat, gestió per processos, eines de qualitat, acollida de professionals nous…​
  • Avaluem i vetllem perquè s’apliqui l’evidència científica en l’actualització dels documents de suport dels processos assistencials​.
  • Participem en comissions clíniques de l’Hospital Verge de la Cinta i d’Atenció Primària Terres de l’Ebre , en grups de millora, projectes i activitats relacionades amb la qualitat.​

 

Seguretat del Pacient

La seguretat dels pacients és la reducció del risc de dany innecessari associat a l’atenció sanitària. Els objectius inclouen informar els ciutadans sobre la seva seguretat com a pacients, educar els professionals sobre bones pràctiques, encoratjar la participació activa dels pacients en la seva atenció, proporcionar formació en seguretat dels pacients i contribuir a la prevenció d’esdeveniments adversos associats a l’atenció sanitària.

Quan busqueu atenció sanitària ja sigui visitant un metge, prenent medicació o recorrent als serveis sanitaris, la vostra confiança i seguretat són fonamentals. En paral·lel, els professionals sanitaris treballen diligentment per proporcionar una assistència segura, efectiva i eficient.

Per aconseguir aquest objectiu, la comunicació i la col·laboració estreta entre pacients, familiars i professionals és essencial per millorar la seguretat en l’atenció sanitària. Tots tenim un paper en la reducció i prevenció dels esdeveniments adversos relacionats amb l’assistència sanitària.

Bones pràctiques:

 

Recomanacions:

 

Acreditacions i altres

Gestió per processos

Processos HTVC:

Formant part d’una de les principals estratègies del Pla de Qualitat actual, aquesta iniciativa busca una coordinació perfecta entre totes les àrees de l’Hospital, ja sigui en tasques assistencials, docents o de recerca. L’objectiu central és garantir la satisfacció dels usuaris, entrellaçant les activitats estratègiques amb els processos clau i els de suport. Per aconseguir-ho, es prioritza una revisió contínua de l’activitat, utilitzant indicadors per identificar àrees d’acció i millora.

Comissions i Grups de treball:

 

 

Les comissions, Comitès i Grups de Treball, són ens sense personalitat jurídica pròpia, adscrites a la Direcció del Centre, que actuen com a òrgans operatius i de suport i tenen la corresponsabilitat, implicació i participació dels professionals dels àmbits d’AP i de l’HTVC, que contribueixen a la implementació i desplegament de les polítiques i els objectius de salut, per dotar de major visió clínica i coneixement assistencial la planificació operativa.
 
També són òrgans assessors de la direcció i amb participació multidisciplinària de l’hospital.
 
Les Comissions són espais d’aprenentatge i desenvolupament professional.

 

  • Comissió de Qualitat i Seguretat del Pacient HTVC
  • Comissió del Dolor
  • Comissió Higiene de Mans
  • Comissió Ambiental
  • Comissió Territorial d’Experts en Lactància Materna
  • Comissió d’Infeccions HTVC
  • Comissió de Transfusions HTVC
  • Comitè d’Ètica Assistencial HTVC
  • Comissió de Teixits i Tumors HTVC
  • Comissió de Mortalitat HTVC
  • Comissió de Farmàcia HTVC
  • Comissió d’Històries Clíniques HTVC
  • Comissió de Compres HTVC
  • Comissió Territorial d’Humanització
  • Comissió Territorial de Ferides Cròniques
  • Comissió de Docència
  • Comissió de Recerca
  • Comissió de Credencials

Biblioteca